Dersin Adı | Elektrik Devre Temelleri |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EEE 205 | Güz | 2 | 2 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) |
| ||||||||
Dersin Dili | İngilizce | ||||||||
Dersin Türü | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi | Lisans | ||||||||
Dersin Veriliş Şekli | - | ||||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | |||||||||
Dersin Koordinatörü | |||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | |||||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere elektrik devrelerinin temel ilkelerini ve devre analiz tekniklerini öğretmeyi amaçlar. Dersin içeriğinde, pasif doğru akım devreleri; direnç elemanları ve devreleri; Kirşof voltaj ve akım yasaları; döngü akımları ve düğüm gerilimleri analizi, doğrusallık, süperpozisyon, Thevenin ve Norton eşdeğerleri; işlemsel yükselteçler; ve enerji depolayan elemanlar: indüktans ve kapasitans, birinci derece devrelerin analizi, zaman sabiti, sinusoidal kararlı hal analizi; fazörler, özdirençler, ortalama güç akışı, AC güç, maksimum güç aktarımı ve transfer fonksiyonu konuları yer almaktadır. Dersin laboratuar bileşeni öğrencilerin deneysel yeteneklerinin, ekip çalışması ve rapor yazma tekniklerinin geliştirilmesini amaçlar. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Dersin içeriğinde dirençli devrelerin DC analizi, işlemsel yükselteçler, birinci derece (RC, RL) devrelerin zaman düzleminde analizi, fazör kullanarak karmaşık devrelerin analizi, devre transfer fonksiyonu çıkarma ve çizme, ikinci derece (RLC) devrelerinin frekans düzleminde analizi bulunmaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Devre Elemanları ve Modelleri | Bölüm 1 - Bölüm 2 |
2 | Direnç İçeren Devreler, Kirchhoff's Kanunları (Deney 1: Dirençler) | Bölüm 3 |
3 | Düğüm Gerilimleri Yöntemi (Deney 2: Ohm Kanunu) | Altbölüm 4.1 - 4.4 |
4 | Döngü Akımları Yöntemi (Deney 3: Kirchhoff Akım Kanunu) | Altbölüm 4.5 - 4.8 |
5 | Thevenin ve Norton Eşdeğerleri, Maksimum Güç Transferi (Deney 4: Kirchhoff Gerilim Kanunu) | Altbölüm 4.9 - 4.12 |
6 | Üst Üste Bindirme Yöntemi (Deney 5: Devre Analiz Teknikleri) | Altbölüm 4.13 |
7 | İşlemsel Yükselteç: Temel Devreler | Altbölüm 5.1 - 5.5 |
8 | İşlemsel Yükselteç: Örnekler (Deney 6: Üst Üste Bindirme ve Eşdeğer Devreler) | Altbölüm 5.6 - 5.7 |
9 | Endüktans, kapasitans ve RL-RC Devrelerinin Doğal Tepkesi (Deney 7: İşlemsel Yükselteçler) | Bölüm 6, Altbölüm 7.1 - 7.2 |
10 | Basamak Tepkesi ve Birinci Derece Devrelerin Genel Çözümü (Deney 8: İşaret Dalga Şekilleri ve Ölçme) | Altbölüm 7.3 - 7.7 |
11 | Sinuzoidal Kalıcı Durum | Altbölüm 9.1 - 9.5 |
12 | Sinuzoidal Kalıcı Durum (Deney 9: RC Devrelerinin Basamak ve Sinuzoidal Tepkelerin Analizi) | Altbölüm 9.6 - 9.12 |
13 | Sinuzoidal Kalıcı Durum Güç Analizi | Bölüm 10 |
14 | Transfer Fonksiyonu, Frekans Tepkesi ve Bode Çizimleri (Deney 10: Frekans Transfer Fonksiyonu) | Altbölüm 14.1-14.3, Ek D, Ek E |
15 | Tekrar | |
16 | Tekrar |
Ders Kitabı | J. W. Nilsson and S. A. Riedel, “Electric Circuits”, Pearson, Tenth Edition, 2015. ISBN-10:1292060549, ISBN-13: 9781292060545 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | 1. R. M. Mersereau, J. R. Jackson, “Circuit Analysis: A Systems Approach”, Prentice Hall, 2006, ISBN 0130932248. 2. C. K. Alexander, M. N. O. Sadiku, “Fundamentals of Electric Circuits”, McGraw Hill, Second Edition, 2004. 3. J. A. Svoboda, “PSpice for Linear Circuits”, Wiley, 2007, ISBN: 9780471781462. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | 10 | 30 |
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | - | - |
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 10 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 65 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 35 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | - | - | |
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 10 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 20 | |
Toplam | 149 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, Fen Bilimleri ve Bilgisayar Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | X | ||||
2 | Karmaşık Bilgisayar Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | X | ||||
4 | Bilgisayar Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | ||||
5 | Karmaşık Bilgisayar Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
6 | Bilgisayar Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. | X | ||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | |||||
8 | Bilgisayar Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. | X | ||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Bilgisayar Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Bilgisayar Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest